Att vara ett företag som åker till olika mässor kan göra att man kommer ut till allmänheten och till sina kunder. För att bäst presentera sig själv på dessa mässor bör man införskaffa flertalet mässmaterial, så som affischer, plakat och storformatstryck.
Med dessa mässmaterial kan ett företag göra sig synligt även på en mässa där företaget är en liten fisk i ett stort hav, omringad av större och starkare fiskar. Givetvis krävs det att företaget självt har ett bra anseende och personal som är trevliga mot kunder och andra som företaget har kontakt med. Om inte kommer mässbesökare att se företagets mässmonter, men lämna lika snabbt som de anlänt. Det innebär att företaget spenderat enorma summor pengar för material och mässplats och inte fått in några nya kunder eller ens gjort besökare någorlunda intresserade av företaget.
Givetvis behöver inte ett företag spendera hutlösa priser på att locka nya kunder på en mässa, men det är fortfarande bra ifall budgeten för mässan och mässmaterialet är hyfsad hög. Det kan nämligen innebära att företaget får en av de bättre mässplatserna på hela mässan, vilket i sin tur kan leda till att företaget får in fler nya kunder som upptäcker företaget för första gången på mässan.